Monday, January 31, 2011

♥♥♥ MAGICAL PLACES ♥♥♥


Leadenhall Market, London (Diagon Alley)

Ke mana kalau ahli sihir mahu membeli barang keperluan untuk belajar ?Ke Diagon Alley, atau kaum Muggle mengenalnya sebagai Leadenhall Market. Pasar ini sudah ada sejak abad 14 dan tutup hari Sabtu . Binaannya yang indah didirikan abad 19 dan kini menjadi tempat tarikan perlancongan. 

Lacock Abbey, Wiltshire (Hogwarts interiors)

Beberapa adegan interior Hogwarts juga disuntig di biara ini khususnya ketika adegan Harry membebaskan Dobby di film kedua juga beberapa adegan dalam film keenam. Selain itu film The Other Boleyn Girl juga pernah disunting disini. 

King's Cross Station, London (King's Cross interior)

Tak akan sampai ke Hogwarts kalau belum naik dari platform 9 3/4. Platform 9 sendiri aslinya ada di stesen King's Cross dan setelah filmnya popular ada pelekat khusus diletakkan di antara platform 9 dan 10 khusus untuk pelancong yang ingin bergambar. Aslinya dua platform ini tidak bersebelahan tapi dibelah oleh dua rel kereta api. J.K Rowling sendiri mengaku sering lupa akan platform di stesen King's Cross sehinggakan ia salah menulis lokasinya di buku. 

Goathland railway station, Yorkshire (Hogsmeade Station)

Aslinya ini adalah stesen kereta api di North Yorkshire Moors Railways untuk desa Goathland. Lokasinya sendiri dijadikan lakonan tempat desa Hogsmeade. Kerana film pulalah, tempat ini menjadi tempat perlancongan. 

Gloucester Cathedral (Hogwarts corridors)

Kalau di film pertama, kedua dan keenam anda melihat Harry berlari lari di koridor Hogwarts, koridor itu berlokasi di katedral ini. Sebuah katedral yang didirikan abad 17. Beberapa pihak tak suka tempat ini dijadikan lokasi lakonan kerana kisah filmnya dianggap bertentangan dengan agama. 

Durham Cathedral (Hogwarts interiors)

Didirikan di abad 11, tak salah katedral ini dipilih kerana memiliki binaan yang klasik dan indah. Kerana begitu indah, katedral ini dilindungi UNESCO. Di daerah Durham dan sekitarnya, katedral ini menjadi objek tarikan perlancongan.
Christ Church, Oxford (Hogwarts interiors)

Gereja ini sudah ada dari abad 16 juga salah satu universiti konstituen di Oxford. Sebanyak 13 perdana menteri Inggeris pernah bersekolah disini. Selain menjadi lokasi lakonan Harry Potter, bahagian dalam gedung ini juga menjadi lokasi lakonan Brideshead Revisited, dan Alice's Adventures In Wonderland serta Northern Lights, sekuel The Golden Compass.

Alnwick Castle,Northumberland (Hogwarts, outside scenes)

Istana ini bahagian luarnya dijadikan tempat lakonan Hogwarts. Aslinya bangunan tua ini adalah kediaman Duke Northumberland. Banyak bahagian dari istanal ini yang terbuka untuk umum. Selain itu film Robin Hood : Prince of Thieves juga pernah syuting di lokasi yang pernah dikunjungi 195.504 tahun 2006 lalu.



Australia House,The Strand,London (Gringott's Bank)

Ini adalah gedung kedutaan besar Australia di Inggeris yang dibangun tahun 1913 dan arkiteknya adalah Alexander Marshall Mackenzie dan anaknya.Bahagian dalamnya yang mewah dijadikan lokasi syuting bank gringotts di film Harry Potter and the Philosoper's Stone 


Bodleian Library,Oxford (Hogwarts interiors)

Selain menggunakan studio, bahagian dalam Hogwarts juga dilakonkan di perpustakaan Bodleian Library, sebuah perpustakaan di Oxford yang sudah berdiri sejak tahun 1602. Ini adalah perpustakaan lama dan bersejarah kerana memuat banyak teks kuno dan 8 juta benda bersejarah. Bisa jadi J.R.R Tolkien yang dulunya mahasiswa di Oxford, sering berkunjung ke perpustakaan ini.


Alhamdulilah..
siap jgk akirnya..
penat jgk cri sumber2 mklumt tntg nie
+ + +